Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

CyberMarka: Jak ChatGPT pomoże Ci stworzyć markę eksperta?

CyberMarka: Jak ChatGPT pomoże Ci stworzyć markę eksperta?

Chcesz pisać lepsze artykuły, posty na LinkedInie czy treści na bloga? Chat GPT może pomóc Ci tworzyć merytoryczne treści, optymalizować styl i formatowanie oraz oszczędzać czas. Oczywiście – pod warunkiem, że wiesz, jak z nim pracować. Dowiedz się, jak tworzyć skuteczne prompty i wykorzystać AI do rozwijania marki osobistej.

Ustawa Kamilka

Chat GPT – narzędzie dla ekspertów?

Na szkoleniach z pracy z ChatemGPT nierzadko słyszałem, że ludzie są nim rozczarowani, bo ten nie robi tego, czego wymagają. To prawda, to się zdarza i to nierzadko. Dlaczego? Bo ChatGPT jak każde narzędzie ma swoje ograniczenia. Generatywne AI nie jest doskonałe – popełnia błędy, nie zawsze postępuje zgodnie z instrukcjami i nie jest w stanie zrobić za nas wszystkiego.

Pierwszą podstawową kwestią jest to, że musisz przestać myśleć o Chacie czy dowolnym innym generatywnym AI jako o remedium. Traktuj go jako asystenta, stażystę, juniora – cokolwiek. To dodatek do Twojej pracy, a nie narzędzie, które ma Cię zastąpić – wbrew temu, co możesz niekiedy przeczytać u linkedinowych „guru”. A mimo to ten „wirtualny asystent” będzie w stanie stworzyć dla Ciebie bardzo merytoryczne treści, które pomogą Ci w rozwijaniu swojej marki. 

Najważniejszą zasadą w pracy z Chatem jest to, aby podawać mu możliwie jak najbardziej jasne, przystępne i proste instrukcje. Drugą kwestią jest to, by rozbijać złożone zadania na mniejsze części. Jeśli myślisz, że Chat od razu stworzy dla Ciebie potężny artykuł na 15 tys. znaków ze spacjami, to zapomnij o tym. Trzecią sprawą jest to, że jeśli dysponujesz własnymi danymi – podziel się nimi z Chatem. To bezpieczniejsza opcja niż poleganie wyłącznie na „wiedzy” samego AI. 

Weryfikacja danych – ZAWSZE sprawdzaj, co ChatGPT wygeneruje

Generatywna AI działa na podstawie statystycznych modeli językowych, które przewidują najodpowiedniejsze odpowiedzi. To oznacza, że czasami AI tworzy treści przekonujące, ale merytorycznie niepoprawne. I przekonałem się o tym sam, wielokrotnie.

Przykładowo w 2022 r., kiedy istniała jeszcze wersja ChatGPT 3.5 na moje pytanie dot. tego, kim był Adam Mickiewicz, AI odpowiedziało poprawnie, ale w kontekście miejsca jego śmierci podało lokalizację, cytuję: „Zmarł w Szwajcarii, w miejscowości Dziurdziów, w pobliżu Wezuwiusza”.

Odpowiedź poprawna to Adam Mickiewicz zmarł w Stambule – ówczesnej stolicy Imperium Osmańskiego, a dzisiaj największym mieście Turcji. Gdybym jednak tego nie wiedział i nie sprawdził, to nietrudno się domyślić, co taki opis by wywołał. 

Dlatego:

  • Zawsze sprawdzaj, co wygeneruje AI.

  • Unikaj kopiowania wygenerowanych treści bez ich weryfikacji i sprawdzenia.

  • Wymagaj od Chata wskazania źródeł informacji, tj. np. linków do stron, nazw raportów, badań itp.

Na przykład, jeśli prosisz o analizę raportu dotyczącego ataków ransomware, podaj AI plik PDF i zadaj szczegółowe pytania, takie jak: „Ile wyniosła średnia wartość okupów w Polsce w 2023 roku?” Zawsze weryfikuj, czy podane liczby są zgodne z rzeczywistością.

Jak tworzyć skuteczne prompty?

Skuteczność pracy z Chatem GPT zależy od jakości promptów, czyli instrukcji, które mu przekazujesz. 

Zamiast ogólnego „Napisz artykuł o cyberbezpieczeństwie,” użyj bardziej szczegółowego zapytania, np.: „Stwórz artykuł o spear-phishingu skierowany do menedżerów IT w średnich firmach. Uwzględnij dane statystyczne i konkretne przykłady ataków z ostatnich lat”. Takie sformułowanie pozwala AI lepiej zrozumieć temat i cel tekstu.

Określenie, kto będzie czytelnikiem treści, ma kluczowe znaczenie. Przykład: „Napisz post na LinkedIna o zagrożeniach phishingowych skierowanych do kadry C-level. Ton posta powinien być formalny, ale jasny i przystępny”.

Podaj wytyczne dotyczące stylu i struktury tekstu. Na przykład: „Korzystaj z prostego języka zrozumiałego dla ucznia liceum, podziel tekst na sekcje, dodaj śródtytuły i wypunktowania”.

Jeśli masz konkretne dane lub raporty, które chcesz wykorzystać, wskaż je w promptach. Przykład: „Na podstawie raportu CyberThreat 2023 napisz artykuł o trendach w atakach ransomware”. Możesz też załączać pliki chociażby.pdf do samego Chata, by ten korzystał z danych tam zawartych.

Używaj też formuł copywriterskich, takich jak AIDA, 4P, 5W itp., aby wskazać styl w jakim ma pisać AI. Np. „Rozpocznij od przyciągającego uwagę wstępu o rosnącym zagrożeniu phishingiem. Następnie wywołaj zainteresowanie opisem nowych technologii ochronnych, wzbudź pragnienie, podając przykłady sukcesów, i zakończ wezwanie do działania. Korzystaj z formuły AIDA”.

Przykładowy, dobry i rozbudowany prompt: „Wciel się w eksperta ds. cyberbezpieczeństwa i napisz artykuł skierowany do menedżerów w małych i średnich firmach na temat phishingu. Wyjaśnij, czym jest phishing, podaj i wyjaśnij 3 najczęstsze metody ataku (e-mail phishing, spear-phishing i smishing) oraz zilustruj je przykładami realnych przypadków. Dodaj statystyki dotyczące liczby ataków phishingowych w 2023 r. oraz praktyczne porady, jak można się przed nimi chronić (np. szkolenia dla pracowników, uwierzytelnianie dwuskładnikowe). Pisz prostym językiem, zrozumiałym dla ucznia klasy średniej. Podziel tekst na 5 sekcji z jasnymi śródtytułami”.

Tworzenie konspektów i planowanie treści

Innym sposobem na generowanie treści – zwłaszcza tych dłuższych – jest poproszenie AI o to, by zaczął od konspektu (czyli zarysu, scenariusza artykułu). Np.: „Przygotuj konspekt artykułu o metodach zabezpieczeń przed ransomware w małych i średnich firmach”. W odpowiedzi otrzymasz zarys tekstu, dzięki któremu ocenisz, czy struktura i zawartość odpowiadają Twoim oczekiwaniom.

Taki konspekt pozwoli Ci na wprowadzenie poprawek jeszcze przed generowaniem pełnej treści. Możesz również wskazać, jakie elementy powinny znaleźć się w tekście, chociażby przykłady z rynku polskiego, dane statystyczne czy omówienie trendów w cyberbezpieczeństwie. 

Możesz też wskazać AI, czego w tekście ma nie być. Np. zaznaczyć wybrane fragmenty z konspektu i napisać, że nie powinny się tam znaleźć. Zasada jest dość prosta – im więcej precyzyjnych danych i informacji przekażesz Chatowi, tym lepszy rezultat otrzymasz.

Następnie na podstawie tak wygenerowanego konspektu (w którym ChatGPT zazwyczaj proponuje nie tylko kolejne kroki, ale też np. tytuły, lead itp.), możesz kazać AI napisać jego własny tekst. W takiej sytuacji będzie on bardziej precyzyjny. Dodatkowo – to jest jedna z metod, która pozwala na generowanie dłuższych, bardziej rozbudowanych treści np. poradników czy eksperckich artykułów. Coś, czego nie sposób zrobić jednym promptem.

AI jako narzędzie analityczne i korektor

Jednak, co ważne – ChatGPT nie tylko tworzy teksty, ale także pomaga je analizować. Możesz poprosić AI o ocenę wygenerowanej (lub swojej) treści pod kątem:

  • Jasności przekazu.

  • Spójności logicznej.

  • Dostosowania do grupy docelowej.

  • Błędów ortograficznych, gramatycznych czy składniowych itd. itp.

Na przykład: „Przeanalizuj poniższy tekst pod kątem jasności i zaproponuj, co można poprawić”. AI wskaże, które fragmenty warto rozwinąć lub uprościć. Działa to zarówno na Twoich własnych treściach, jak i tych wygenerowanych przez sam Chat. Dzięki temu jesteś w stanie rozszerzać content o dodatkowe wątki.

Możesz też generować dwie wersje tej samej treści i zdecydować, która bardziej Ci odpowiada. Np. poprosić o przygotowanie dwóch wersji posta na LinkedIn – jednej w tonie formalnym, a drugi w bardziej swobodnym. Dzięki temu lepiej dopasujesz styl do swojej grupy odbiorców.

ChatGPT – wielofunkcjonalne narzędzie

Teraz wiesz już naprawdę sporo o generowaniu treści za pomocą AI, ale ChatGPT może Ci pomóc także w innych kwestiach. Mowa tutaj o:

  • Generowaniu grafik do artykułów czy na social media (wystarczy, że w prompcie poprosisz o stworzenie grafiki w konkretnym stylu i podkreśleniu tego, co ma się na niej znaleźć);

  • Tworzeniu wykresów (kołowych, słupkowych, liniowych – wystarczy, że podasz dokładne dane);

  • Optymalizacji treści pod kątem SEO;

  • Generowaniu check-list czy map myśli;

  • Poprawianiu treści np. pod kątem sprzedażowym;

  • Itd. itp. możliwości Chata cały czas rosną – i to nie tylko w kontekście samego generowania tekstu.

Publikowanie regularnych, wartościowych treści to klucz do budowy marki osobistej w branży cyberbezpieczeństwa. Chat GPT pomoże Ci w przygotowaniu materiałów, ale pamiętaj, że to Twoja wiedza i doświadczenie nadają im unikalny charakter.

Dbaj o jakość publikacji, weryfikuj dane i stale rozwijaj swoje umiejętności korzystania z AI. Odpowiedzialne podejście do narzędzi generatywnych pomoże Ci zdobyć zaufanie odbiorców i ugruntować pozycję eksperta.

Dobroczynnie NTHW

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa