Sztuczna inteligencja a cyberbezpieczeństwo
Sztuczna inteligencja w cyberbezpieczeństwie może być potężnym sprzymierzeńcem. Według badań Cloud Security Alliance, 63% ekspertów ds. cyberbezpieczeństwa uważa, że AI ma potencjał wzmocnienia środków bezpieczeństwa, zwłaszcza w wykrywaniu i reagowaniu na zagrożenia.
Dzięki wykorzystaniu zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego, systemy SI mogą szybko analizować ogromne ilości danych, wykrywając nawet najbardziej subtelne anomalie w zachowaniu sieci.
Jednakże, zanim rzucimy się w wir entuzjazmu, należy zachować pewną dozą ostrożności. Badania wskazują, że istnieje podzielona opinia co do tego, czy AI przyniesie więcej korzyści, czy problemów. 34% respondentów uważa, że sztuczna inteligencja będzie korzystnie wpływać na pracę zespołów ds. cyberbezpieczeństwa, podczas gdy 31% uważa, że równie dobrze może być wykorzystane przez cyberprzestępców – co wcale nie jest dalekie od prawdy.
Co więcej, badanie wykazało, że aż 25% respondentów wyraziło obawy, że AI może być zdecydowanie bardziej pomocna właśnie dla wspomnianych cyberprzestępców niż organizacji. To wskazuje na rosnącą świadomość potencjalnych zagrożeń związanych z wykorzystaniem zaawansowanych technologii przez takie grupy.
Co organizacje myślą o AI w cyberbezpieczeństwie?
W praktyce sztuczna inteligencja może być wykorzystywana do automatyzacji procesów monitorowania sieci, szybkiego reagowania na cyberataki oraz identyfikowania nowych, nieznanych wcześniej zagrożeń. Dzięki temu zespoły ds. cyberbezpieczeństwa mogą skupić się na bardziej zaawansowanych zadaniach, zamiast tracić czas na ręczną analizę ogromnych ilości danych.
Jednakże integracja AI w dziedzinie cyberbezpieczeństwa nie jest pozbawiona wyzwań. Istnieją obawy związane z jakością danych używanych do trenowania modeli sztucznej inteligencji, co może prowadzić do niezamierzonego błędu w analizie danych. Ponadto istnieją luki w umiejętnościach i wiedzy zespołów dotyczących zarządzania zaawansowanymi systemami AI. I to organizacje często zgłaszają jako wyzwanie.
Według danych z raportu tylko niewielki odsetek ekspertów uważa, że AI całkowicie zastąpi ich rolę. Większość z nich postrzega sztuczną inteligencję jako narzędzie wspierające, które pomaga udoskonalić ich umiejętności (30%), wspiera ich w codziennej pracy (28%) lub zastępuje jakąś jej część (24%), dając im więcej czasu na inne zadania.
CSA zapytało badanych również, czy martwią się o potencjalne ryzyko nadmiernego polegania na sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie. Aż 51% respondentów przyznało, że tak, podczas gdy 28% nie ma w tej kwestii zdania, a 21% uważa, że nie wpłynie to negatywnie na cyberbezpieczeństwo. To sugeruje, że istnieje świadomość ryzyka związanego z nadmiernym poleganiem na AI w dziedzinie cyberbezpieczeństwa.
Czego organizacje oczekują od AI w cyberbezpieczeństwie?
Jeśli chodzi o oczekiwane wyniki w zakresie implementacji AI w zespołach ds. cyberbezpieczeństwa, wyniki raportu mówią jasno: 26% respondentów oczekuje szybszego wykrywania zagrożeń, 36% liczy na uzupełnienie luk w umiejętnościach i wiedzy, 26% spodziewa się poprawy postawy cyberbezpieczeństwa, a 24% liczy na redukcję błędów i nieprawidłowych konfiguracji.
Co więcej – ponad połowa (55%) organizacji planuje wdrożenie rozwiązań AI. To znaczący skok w porównaniu z poprzednimi latami, co świadczy o rosnącej akceptacji i zaufaniu do tej technologii w kontekście poprawy bezpieczeństwa w organizacjach.
Firmy eksplorują różnorodne przypadki użycia AI. Najpopularniejsze zastosowania to tworzenie reguł (21%), symulacja ataków (19%) i wykrywanie naruszeń zgodności (19%). Jednak sztuczna inteligencja ma potencjał do wielu innych korzystnych zastosowań, co daje nadzieję na bardziej efektywną ochronę przed atakami.
Jednak z tymi nowymi możliwościami pojawiają się również wyzwania w obszarze samego wdrażania sztucznej inteligencji do organizacji. Jednym z największych wyzwań jest wspomniana luka w umiejętnościach. Organizacje podkreślają też kwestię braków kadrowych, tj. osób, które potrafią pracować ze sztuczną inteligencją. Z tym boryka się 33% respondentów.
Jednak mimo to zarządy i kierownictwa organizacji mocno wspierają wdrażanie sztucznej inteligencji do swoich organizacji. Wdrożenie AI może przynieść liczne korzyści, ale również wymagać ciągłego rozwoju umiejętności i zasobów. 2024 r. może być przełomowym momentem w historii walki z cyberzagrożeniami, pod warunkiem skutecznej implementacji i zarządzania AI.
Jak organizacje postrzegają swoje cyberbezpieczeństwo?
Raport CSA ukazuje też, jak zmienia się ogólne podejście do cyberbezpieczeństwa oraz jak jego poziom w swoich firmach oceniają ich pracownicy. Perspektywy na przyszłość są obiecujące, ale wymagają pracy.
Organizacje oceniły swoje cyberbezpieczeństwo dość wysoko, z 42% oceniającymi je jako bardzo dojrzałe, a kolejne 40% jako umiarkowanie dojrzałe. Tylko 15% zgłosiło umiarkowaną dojrzałość, a 3% jako niską.
Wysokie wyniki napawają pewnością, ale autorzy raportu podkreślają też, że mogą być one przeszacowane – tj. eksperci oceniają swoje przygotowanie lepiej, niż wygląda to w rzeczywistości.
W obliczu rosnącej roli sztucznej inteligencji w cyberbezpieczeństwie kluczowe jest utrzymanie równowagi między optymizmem co do potencjalnych korzyści a ostrożnością co do możliwych zagrożeń. Konieczne jest również ciągłe doskonalenie strategii cyberbezpieczeństwa, przestrzeganie rygorystycznych standardów dotyczących przetwarzania danych oraz zapewnienie odpowiedniego szkolenia dla personelu, aby sprostać wyzwaniom związanym z wykorzystaniem zaawansowanych technologii w tej dziedzinie.
W ten sposób możemy zapewnić, że sztuczna inteligencja będzie służyć jako skuteczne narzędzie w walce z cyberzagrożeniami, zamiast stanowić dodatkowe ryzyko dla naszej cyfrowej bezpieczeństwa.
Raport ukazuje, że firmy są świadome tych wyzwań, a jednocześnie dostrzegają korzyści i nie stronią od implementacji sztucznej inteligencji, rozumiejąc, że ta jest również wykorzystywana przez drugą stronę. A w końcu czym lepiej zwalcza się ogień niż samym ogniem?