Największy wyciek w historii firmy
Farmers Insurance, jeden z największych amerykańskich ubezpieczycieli, poinformował o naruszeniu bezpieczeństwa, które dotknęło ponad 1,1 miliona klientów. Do zdarzenia doszło pod koniec maja, kiedy hakerzy uzyskali nieautoryzowany dostęp do bazy danych obsługiwanej przez zewnętrznego dostawcę. W komunikacie podano, że 30 maja partner technologiczny ostrzegł firmę o podejrzanej aktywności, a dzięki narzędziom monitorującym udało się szybko wykryć włamanie i zablokować dostęp przestępcom. Według ustaleń dochodzenia atakujący wykradli dane zawierające imiona i nazwiska, adresy, daty urodzenia, numery prawa jazdy, a w niektórych przypadkach także cztery ostatnie cyfry numerów ubezpieczenia społecznego. Firma rozpoczęła powiadamianie poszkodowanych klientów 22 sierpnia, a łączna liczba osób dotkniętych incydentem to dokładnie 1 111 386. Choć ubezpieczyciel nie ujawnia nazwy zewnętrznego dostawcy, dziennikarze ustalili, że włamanie wiąże się z serią szeroko zakrojonych ataków na środowiska Salesforce, w których w ostatnich miesiącach ucierpiały liczne międzynarodowe koncerny.
Salesforce w centrum ataków
Schemat działania cyberprzestępców polegał na stosowaniu zaawansowanych metod socjotechnicznych. Hakerzy podszywali się pod pracowników wsparcia i w ramach tzw. vishingu przekonywali pracowników firm do autoryzacji złośliwych aplikacji OAuth. Dzięki temu uzyskiwali dostęp do instancji Salesforce, a następnie pobierali całe bazy danych. Kradzione informacje wykorzystywano później do szantażu – ofiary otrzymywały wiadomości z żądaniami okupu w zamian za obietnicę niewykorzystania danych. Za atakami stała grupa ShinyHunters, znana z wcześniejszych kampanii wymierzonych m.in. w system Snowflake. Farmers Insurance dołącza tym samym do listy firm, które padły ofiarą tej fali ataków. Wcześniej podobne incydenty potwierdziły m.in. Google, Cisco, Workday, Adidas, Qantas, Allianz Life oraz luksusowe marki należące do LVMH – Louis Vuitton, Dior i Tiffany & Co. Eksperci zwracają uwagę, że sukces tej kampanii pokazuje rosnące zagrożenie związane z atakami na usługi chmurowe. Nawet globalne koncerny, które inwestują w zaawansowane zabezpieczenia, mogą stać się ofiarą, jeśli pracownicy zostaną skutecznie zmanipulowani przez cyberprzestępców.