Podstawa nowoczesnego biznesu
W dzisiejszej erze cyfrowej handel elektroniczny stał się podstawą nowoczesnego biznesu, zapewniając komfort zarówno firmom, jak i konsumentom. Jednak wraz ze wzrostem liczby transakcji internetowych, rośnie potrzeba lepszej i skuteczniejszej ochrony platform e-commerce oraz aplikacji, dzięki którym można robić e-zakupy.
Dowodem na to niech będą, chociażby amerykańskie badania z 2021 roku, które potwierdzają, że konsumenci na całym świecie przywiązują dużą wagę do bezpieczeństwa podczas zakupów online. W szczególności w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Australii, gdzie około dziewięciu na dziesięciu respondentów uważało, że bezpieczeństwo ma kluczowe znaczenie podczas dokonywania zakupów online. Co więcej, respondenci uważają, że nawet mały błąd związany z bezpieczeństwem danych i trakcji jest dla nich równoważny z utratą zaufania na długie lata.
Konieczność przestrzegania standardów
Ale niechęć klientów to niejedyna konsekwencja takiego błędu. Firma, która zajmuje się e-handlem, zobligowana jest także do przestrzegania standardów, takich jak Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych (RODO) i Standard Bezpieczeństwa Danych Branży Kart Płatniczych (PCI DSS), które zapewniają, że dane klientów są traktowane z najwyższą starannością. Nieprzestrzeganie przepisów grozi nie tylko zniechęceniem klientów, ale także konsekwencjami prawnymi i wysokimi karami finansowymi. Dlatego firmy, które zajmują się e-handlem, muszą dokładać wszelkich starań, aby chronić swoje platformy i aplikację przed cyberatakami.
Jak więc to robić skutecznie? Na początku warto rozważyć wdrożenie szyfrowania Secure Socket Layer (SSL) wraz z wymuszaniem odpowiedniej wersji Transport Layer Security (TLS). Protokoły te szyfrują dane pomiędzy przeglądarką użytkownika a serwerem internetowym, zapewniając, że wszelkie przesyłane dane, takie jak numery kart kredytowych lub dane osobowe, pozostaną poufne. Dla konsumentów znakiem rozpoznawczym szyfrowania, jest kłódka, która pojawia się w pasku przeglądarki. Ta mała ikonka sprawia, że przekazując swoje dane, użytkownik czuje się bezpieczniej, co przekłada się na częstsze zakupy. Dodatkowo większość przeglądarek będzie ostrzegać użytkownika w przypadku połączeń nieszyfrowanych SSL, co w przypadku zakupów online równa się niemal z 100% ucieczką klienta z takiej strony internetowej.
Kolejna zasada bezpieczeństwa, o której w firmie warto pamiętać, dotyczy silnych haseł. Tę kwestię powinno się skutecznie egzekwować zarówno od pracowników, jak i od klientów. Tak, wymuszanie wręcz na klientach długich haseł, z wielkimi i małymi literami oraz znakami specjalnymi jest konieczne, ponieważ zmniejsza podatność konta na ataki typu bruteforce.
Regularne aktualizacje
Aby dobrze chronić swoje aplikacje i platformy e-commerce, potrzebna jest także regularna aktualizacja oprogramowania. Dlaczego? Bo nieaktualne i złośliwe oprogramowanie to kopalnia złota dla cyberprzestępców. Firmy mogą łatać luki w zabezpieczeniach i unikać potencjalnych prób exploitów, regularnie aktualizując swoje e-platformy, wtyczki i inne oprogramowanie systemowe. Ciekawą, ale dość kosztowną, opcją na ochronę jest korzystanie z pomocy firm, które specjalizują się w cyberbezpieczeństwie. Zwykle tacy specjaliści oferują testy penetracyjne, oceny podatności i monitorowanie 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, w celu szybkiego wykrywania i reagowania na zagrożenia.
Nim jednak skorzystamy z bardziej wyrafinowanych narzędzi dających bezpieczeństwo, warto zadać o podstawy, czyli regularną aktualizację wiedzy pracowników o cyberbezpieczeństwie. Szkolenia najlepszych praktyk, rozpoznawania prób phishingu i utrzymywania integralności danych, to zawsze dobra inwestycja, która realnie wpływa na bezpieczeństwo w firmie.
Ochrona transakcji płatniczych
Odpowiednich zabezpieczeń wymagają także transakcje płatnicze w sklepach internetowych. Godna zaufania bramka płatnicza jest niezbędna do zapewnienia płynnych transakcji i ochrony wrażliwych informacji finansowych przed potencjalnymi zagrożeniami. Gdy klienci podają dane swojej karty kredytowej, ufają, że platforma e-commerce będzie obchodzić się z ich danymi w sposób odpowiedzialny.
Aby pod tym względem zapewnić bezpieczeństwo aplikacjom oraz platformom e-commerce, należy stosować tzw. standard bezpieczeństwa danych kart płatniczych (PCI DSS), czyli zestaw rygorystycznych standardów bezpieczeństwa opracowanych w celu zapewnienia, że wszystkie firmy akceptujące, przetwarzające, przechowujące lub przesyłające informacje o kartach kredytowych zachowują bezpieczne środowisko. Przestrzeganie tych standardów gwarantuje klientom, że dane ich kart kredytowych są przetwarzane z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa, minimalizując ryzyko naruszeń.
Kolejną opcją na ochronę jest tzw. tokenizacja danych kart płatniczych. Ta nowoczesna funkcjonalność pomaga chronić numer karty i jej datę ważności zastępując te informacje danymi niewrażliwymi w postaci unikalnego ciągu cyfr, jakim jest tzw. token, który w przypadku naruszenia nie ma żadnego wartościowego znaczenia.
Jak jeszcze można zabezpieczyć swoje platformy i aplikację?
Dobrą ochronę zapewniają także:
- regularne audyty bezpieczeństwa są niezbędne w przypadku platform handlu elektronicznego. Audyty te identyfikują luki w systemie, czy to w oprogramowaniu, infrastrukturze, czy w punktach dostępu użytkownika. Zajmując się tymi problemami proaktywnie, firmy mogą zapobiec potencjalnym naruszeniom.
- uwierzytelnianie dwuskładnikowe, które wymusza na użytkowniku drugą formę identyfikacji, często w postaci jednorazowego kodu wysyłanego na zarejestrowany numer telefonu lub adres e-mail. To sprawia, że nieautoryzowany dostęp jest znacznie trudniejszy.
- należyta staranność w sprawdzaniu dostawcy. Firmy zajmujące się handlem elektronicznym często integrują usługi stron trzecich w celu przetwarzania płatności, zarządzania relacjami z klientami lub śledzenia stanów magazynowych. Konieczne jest dokładne sprawdzenie tych dostawców i upewnienie się, że przestrzegają rygorystycznych protokołów bezpieczeństwa. W końcu łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo.
- stosowanie protokołu HTTPS: „S” w HTTPS oznacza, że dane przesyłane pomiędzy serwerem internetowym a przeglądarką są szyfrowane. Szczególnie istotny w przypadku stron realizacji transakcji, protokół HTTPS jest obecnie uważany za podstawowy standard na każdej platformie e-commerce.
- regularne tworzenie kopii zapasowych gwarantuje, że w przypadku utraty danych lub ataku oprogramowania ransomware firmy będą mogły przywrócić swoje systemy do ostatniego stanu bez znaczącej utraty danych lub przestojów.
- zapora aplikacji internetowej (WAF) działa jak tarcza między serwerem witryny internetowej a połączeniem danych, odfiltrowując złośliwe boty i próby hakerów, chroniąc w ten sposób platformę przed zagrożeniami.
- pamiętaj, że tylko niektórzy pracownicy potrzebują dostępu do wszystkich części systemu. Firmy mogą minimalizować ryzyko związane z zagrożeniami wewnętrznymi lub przeoczeniami, przyznając prawa dostępu na podstawie ról i okresowo przeglądając te uprawnienia.
Wdrożenie tych najlepszych praktyk tworzy kompleksową osłonę przed większością zagrożeń, wzmacniając cyfrowe operacje firmy w celu ochrony danych klientów i zwiększając zaufanie klientów do marki.
Bezpieczeństwo jest najważniejsze!
Cyberprzestępcy nie śpią. Przeglądając interenet, co chwilę można trafić na informację, że doszło do wycieku danych lub kradzieży potężnych sum pieniędzy. Dlatego przy prowadzeniu biznesu, zwłaszcza takiego, jak e-commerce, dobre zabezpieczenia to podstawa.
O kompleksową ochronę swoich aplikacji oraz platform sprzedażowych należy w szczególności zadbać w takich okresach, jak: „Black Week” czy święta Bożego Narodzenia. Duża liczba zamówień, zmęczenie, walka z czasem, aby na czas zrealizować zamówienie, roztargnienie osłabia naszą czujność, co w konsekwencji sprawia, że stajemy się łatwym celem cyberprzestępców. Niestety, ale ataki w tych najbardziej gorących okresach bolą najbardziej, ponieważ wtedy straty są największe.