Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

200 mln prac studenckich napisane przez AI? Są badania

200 mln prac studenckich napisane przez AI? Są badania

Usługa wykrywania plagiatów i podobieństw Turnitin twierdzi, że odkryła kilka milionów prac studentów, w których prawdopodobnie wykorzystano znaczną ilość treści wygenerowanych za pomocą modelu dużego języka (LLM).

Ustawa Kamilka

Uczciwość akademicka bardziej istotna niż wcześniej

Po sprawdzeniu ponad 200 milionów artykułów za pomocą nowego detektora pisma AI firma Turnitin odkryła ponad 22 miliony, czyli około 11% prac, w których występuje co najmniej 20% pisma AI. Ponad sześć milionów artykułów, co stanowi około trzech procent, zawiera co najmniej 80 procent treści generowanych przez LLM.

- Jesteśmy w ważnym momencie w edukacji, w którym technologie przekształcają proces uczenia się, a potrzeba uczciwości akademickiej jest bardziej istotna niż kiedykolwiek – powiedziała Annie Chechitelli, dyrektor ds. produktu w firmie Turnitin. — Wszyscy w edukacji szukają zasobów, które pozwolą im osiągać najlepsze wyniki – dodała.

W ciągu ostatniego roku wzrosło wykorzystanie generatywnej sztucznej inteligencji, a liczba ta będzie jeszcze większa. Jak wynika z niedawnego badania przeprowadzonego przez Tyton Partners, prawie połowa ankietowanych studentów korzystała z narzędzi generatywnej sztucznej inteligencji, takich jak ChatGPT, co miesiąc, co tydzień lub codziennie.

75 proc. studentów będzie stosować AI mimo zakazu

Z badania wynika, że ​​75% tych studentów stwierdziło, że będą nadal korzystać z tej technologii, nawet jeśli wydział lub instytucje zabronią jej stosowania. Chociaż firma stojąca za Turnitin postrzega funkcje wykrywania zapisu AI jako pomagające w nauce bez poświęcania uczciwości akademickiej, uważa również, że zasady akademickie mogą wymagać pewnych zmian.

 - Konsekwentna obecność sztucznej inteligencji w danych Turnitin podkreśla ciągłą potrzebę postrzegania wykorzystania narzędzi AI do pisania w edukacji jako złożonej, stale rozwijającej się zagadki  – stwierdziło Turnitin. — Nauczyciele i instytucje powinni przyjrzeć się różnym czynnikom – lub elementom układanki – nie do wykrycia. Obejmuje to otwarte dyskusje ze studentami na temat akceptowalnych zastosowań pisarstwa AI, przeglądanie zasad akademickich i poprawianie odpowiedzi w pracach studentów – dodało.

Jak korzystać z chata GPT etycznie?

Jak zatem korzystać z narzędzi AI, które wspomagają np. tworzenie tekstu, etycznie? Mowa tu głównie o popularnym narzędziu, jakim jest ChatGPT — model językowy stworzony przez OpenAI, który może generować tekst na podstawie wprowadzonych danych.

Na początku należy mieć świadomość ograniczeń narzędzia AI. ChatGPT, podobnie jak inne modele językowe oparte na sztucznej inteligencji, bazuje na danych treningowych, które mogą być obarczone różnymi błędami i uprzedzeniami. Zrozumienie, że generowane przez niego treści mogą być wynikiem wzorców obecnych w danych treningowych, jest ważne, szczególnie w pracach naukowych.

Druga kwestia, to empatia. AI nie wie, czy informacje, które podaje, są szkodliwe, dyskryminujące czy niezgodne z zasadami akademickimi.  Ponadto, mimo że  ChatGPT może generować treści na różnorodne tematy, zawsze warto podchodzić do otrzymanych informacji z krytycyzmem i kontekstualizować je w ramach swojej pracy. Nie należy traktować generowanych przez niego treści jako absolutnej prawdy, ale jako punkt wyjścia do dalszych badań i analiz.

 Jeśli korzystasz z treści wygenerowanych przez ChatGPT w swojej pracy naukowej, pamiętaj o uwzględnieniu odpowiednich źródeł i cytowaniu ich zgodnie z zasadami akademickimi. Oznaczaj wyraźnie treści, które zostały wygenerowane przez sztuczną inteligencję, aby uniknąć nieporozumień co do ich autorstwa.

 

 

Studia Cyberbezpieczeństwo WSiZ

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa