Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Cyberbezpieczeństwo jako element ochrony wizerunku firmy

Cyberbezpieczeństwo jako element ochrony wizerunku firmy

W ostatnich latach cyberbezpieczeństwo jest jednym z największych, jeśli nie największym wyzwaniem stojącym przed polskimi firmami, do czego przyczyniła się pandemia oraz przeniesienie interakcji i znaczącej części pracy do domeny cyfrowej. Złożona oraz napięta sytuacja geopolityczna, oraz brak wystarczającej liczby specjalistów sprawiają, że presja w tym segmencie jest coraz większa.

Liczba cyberataków wciąż rośnie

Sukces digitalizacji został natychmiast dostrzeżony i wykorzystany przez cyberprzestępców, którzy dostosowali pod jej kątem swoje sposoby działania. Zagrożenia w sieci są realne i mogą mieć bardzo poważne konsekwencje dla renomy firmy oraz zaufania klientów. Cyberbezpieczeństwo jest niezwykle istotne dla wizerunku firmy, ponieważ liczba cyberataków na przedsiębiorstwa rośnie z roku na rok. Jak KPMG wskazuje w swoim raporcie „Barometr cyberbezpieczeństwa” za 2022 r. aż 1/3 przedsiębiorstw działających w Polsce, odnotowała wzrost intensywności cyberataków na swoje systemy.

Największym ograniczeniem dla wielu firm w zakresie uzyskania odpowiedniego poziomu zabezpieczeń jest brak wystarczających budżetów, co według raportu, deklaruje aż 57% przedsiębiorstw. Dużym ograniczeniem dla blisko połowy organizacji są również trudności w zatrudnieniu i utrzymaniu wykwalifikowanych pracowników. CERT Polska natomiast zarejestrował w 2021 r. łą-cznie 29 483 unikalnych incydentów cyberbezpieczeństwa, co wskazuje na wzrost obsłużonych incydentów o 182 proc. w porównaniu do roku 2020.

Niewłaściwe zarządzanie firmą?

Skutki cyberataków mogą być bardzo poważne i w krótkim czasie wpłynąć na reputację firmy. Incydenty związane z naruszeniem bezpieczeństwa danych, takie jak wycieki informacji o klientach, czy cyberprzestępstwa finansowe, często kojarzą się z brakiem dbałości o bezpieczeństwo i niewłaściwym zarządzaniem firmą. Takie zdarzenia przekładają się na utratę zaufania klientów i in-westorów, a także na spadek sprzedaży i wartości rynkowej firmy.

Przykłady słynnych incydentów, takich jak atak na Sony Pictures Entertainment, czy wyciek danych u dostawcy menadżera haseł Last pass, pokazują, jak negatywny wpływ na wizerunek firmy mogą mieć cyberataki. W wyniku incydentów, firmy te musiały zmagać się z utratą zaufania klientów i spadkiem wartości rynkowej. Ponadto zgodnie z badaniami, aż 66% klientów decyduje się na rezygnację z usług firmy, która padła ofiarą cyberataków, co oznacza znaczące straty finansowe dla przedsiębiorstwa.

Kluczowy element strategii firmy

Dlatego właśnie cyberbezpieczeństwo powinno być kluczowym elementem strategii biznesowej i wizerunkowej każdej firmy bez względu na branżę. Skuteczne działania w zakresie cyberbezpieczeństwa nie tylko pomogą uniknąć strat finansowych i reputacyjnych, ale także zbudować pozytywny wizerunek przedsiębiorstwa jako jednostki odpowiedzialnej oraz dbającej o bezpieczeństwo swoich klientów, jak również ich danych powierzonych firmie.

W celu zbudowania wizerunku firmy odpornego na cyberzagrożenia, należy przede wszystkim przeprowadzić wnikliwą analizę ryzyka, polegającą na zidentyfikowaniu zagrożeń oraz potencjalnych słabych punktów w systemach informatycznych i procesach biznesowych firmy. Taką analizę znacznie ułatwia posiadanie dokładnie zmapowanych procesów funkcjonujących w przedsiębiorstwie.

Na tej podstawie można opracować plan działań, które pomogą zminimalizować ryzyko wystąpienia incydentów związanych z bezpieczeństwem informacji. Kolejnym krokiem jest wdrożenie odpowiednich rozwiązań technologicznych, takich jak oprogramowanie antywirusowe, zabezpieczenia sieciowe, czy systemy monitorujące ruch

w sieci. Należy również pamiętać o regularnym aktualizowaniu oprogramowania i wdrażaniu nowych wersji zabezpieczeń, które pomogą zminimalizować ryzyko wystąpienia luk w bezpieczeństwie. Ważnym elementem budowania wizerunku firmy odpornego na cyberzagrożenia jest cykliczne szkolenie wspierane budowaniem świadomości z zakresu bezpieczeństwa informacji u pracowników. Wszyscy pracownicy powinni mieć świadomość zagrożeń w sieci oraz wiedzieć, jak postępować w przypadku podejrzenia ataku. Warto również przeprowadzać regularne testy penetracyjne, które pomogą zidentyfikować ewentualne słabości systemów oraz ocenić skuteczność działań w zakresie bezpieczeńs-twa.

Oprócz działań technicznych i szkoleń, warto zwrócić uwagę na komunikację z klientami i inwestorami. Informowanie o podejmowanych działaniach w zakresie cyberbezpieczeństwa oraz reakcji na incydenty może zbudować pozytywny wizerunek firmy jako odpowiedzialnej i troszczącej się o bezpieczeństwo swoich interesariuszy.

Procedury

Dlatego należy mieć gotowe procedury, które pozwolą na szybką i skuteczną reakcję na ewentualne incydenty oraz na skuteczną komunikację z klientami i inwestorami. W przypadku wystąpienia incydentu, reakcja firmy jest kluczowa dla jej wizerunku.

W pierwszej kolejności należy podjąć natychmiastowe działania mające na celu zminimalizowanie szkód i przywrócenie systemów do poprawnego działania. Należy również poinformować odpowiednie służby, takie jak policja czy prokuratura, w przypadku podejrzenia przestępstwa. Ważne jest również szybkie powiadomienie klientów i inwestorów o incydencie oraz o podjętych działaniach mających na celu ochronę ich danych.

Dobre praktyki w tym zakresie obejmują przygotowanie gotowych procedur reagowania na incydenty oraz prowadzenie regularnych ćwiczeń symulujących różnego rodzaju ataki. Warto pamiętać, że nie tylko sama reakcja na incydent ma znaczenie, ale również sposób, w jaki jest ona komunikowana. Należy unikać ukrywania informacji, które mogą być istotne dla klientów lub inwestorów oraz działać w sposób transparentny i rzetelny. W ten sposób można zminimalizować negatywny wpływ incydentu na wizerunek firmy oraz zbudować zaufanie do jej działań w zakresie cyberbezpieczeństwa.

Ostatecznie, warto pamiętać, że budowanie wizerunku firmy od-pornego na cyberzagrożenia to proces ciągły i wymagający stałego monitorowania oraz aktualizacji działań zabezpieczających. Działania w zakresie cyberbezpieczeństwa powinny być integralną częścią strategii biznesowej każdej firmy, a ich skuteczność powinna być regularnie oceniana i mierzona. W dzisiejszych czasach firmy, które nie inwestują w cyberbezpieczeństwo, narażają się na poważne ryzyko i mogą być postrzegane jako nieodpowiedzialne wobec swoich klientów i partnerów biznesowych.

Brak funduszy? Jak to rozwiązać?

Cyberbezpieczeństwo staje się coraz ważniejsze dla firm, ponieważ cyberzagrożenia stają się coraz bardziej powszechne i zaawansowane. Zabezpieczenie danych, ochrona przed atakami oraz szybka reakcja na incydenty to kluczowe elementy, które mogą pomóc w ochronie wizerunku firmy.

Jednakże nie wszystkie firmy mogą pozwolić sobie na stworzenie wewnętrznych struktur cyberbezpieczeństwa, zatrudnienie wykwalifikowanych specjalistów oraz zakup niezbędnych narzędzi monitorujących zagrożenia w czasie rzeczywistym.

Ratunkiem w takiej sytuacji jest skorzystanie z outsourcingu usług w tym zakresie, co pozwoli na utrzymanie odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa w stosunku do ponoszonych kosztów. Wiele doświadczonych firm jest w stanie reagować o wiele szybciej niż etatowi pracownicy firmy zaatakowanej – zwłaszcza, jeśli jest to niewielka firma, w której nie ma możliwości utrzymania w całodobowej gotowości działu IT lub stworzenia własnego SOC (Security Operations Center).

Cyberbezpieczeństwo jest, więc niezbędnym elementem ochrony wizerunku firmy i powinno być integralną częścią strategii biznesowej w każdej organizacji. Inwestycje w cyberbezpieczeństwo i regularne szkolenia pracowników to klucz do sukcesu. Doświadczenia wielu firm pokazują, że dobrze przygotowane przedsiębiorstwa są postrzegane przez swoich klientów jako godne zaufania. Niezależnie jak zaawansowany poziom zabezpieczeń technologicznych ma firma, zawsze kluczową rolę odgrywa człowiek i jego czujność, dlatego też nie można oszczędzać na kształtowaniu pozytywnych postaw.

Oceń artykuł

Jak możesz czytać Security Magazine?

  1. Kliknij w POBIERZ - rozpocznie się pobieranie PDF-a na Twoje urządzenie.
  2. Śledź nasze kanały na Facebooku, LinkedIn i TikTok - tam również udostępniamy informacje na temat wydania
  3. W przystępny sposób korzystaj z lektury za pomocą ISSUU — poniżej.

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa