Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Fałszywi policjanci CBZC. Jak nie dać się oszukać?

Fałszywi policjanci CBZC. Jak nie dać się oszukać?

Oszuści coraz częściej podszywają się pod policjantów Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości. Ostrzegamy przed próbami wyłudzenia danych i pieniędzy pod pretekstem tajnych operacji. Zachowaj czujność i zweryfikuj tożsamość rozmówcy.

Dobroczynnie NTHW

 Alarmujący wzrost oszustw telefonicznych

Policja ostrzega przed nową falą oszustw, w których przestępcy podszywają się pod funkcjonariuszy Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości (CBZC), w tym przedstawicieli ścisłego kierownictwa tej jednostki. Scenariusze tych działań są różnorodne, ale zawsze mają na celu jedno – wyłudzenie danych lub pieniędzy.

Oszuści, udając policjantów, kontaktują się telefonicznie, twierdząc na przykład, że są w trakcie prowadzenia tajnej akcji. Pod pozorem ochrony środków finansowych, ofiary są proszone o przelanie pieniędzy na tzw. "bezpieczne konto" lub o podanie kodów autoryzacyjnych do transakcji bankowych. W innych przypadkach scenariusz zaczyna się od rozmowy z rzekomym pracownikiem banku, który informuje o próbie wzięcia kredytu na dane ofiary. Następnie, dla uwiarygodnienia sytuacji, do rozmowy dołącza fałszywy policjant CBZC.

Policja przypomina, że funkcjonariusze nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy, wykonywanie przelewów ani podawanie kodów autoryzacyjnych. Każdy taki telefon powinien wzbudzić naszą czujność. Nawet najbardziej fachowe słownictwo czy wyświetlony numer telefonu nie gwarantują, że mamy do czynienia z prawdziwym przedstawicielem służb.

Zawsze warto weryfikować tożsamość rozmówcy, kończąc rozmowę i samodzielnie kontaktując się z daną instytucją. Istotne jest, aby korzystać z oficjalnego numeru telefonu, a nie oddzwaniać na numer podany przez osobę podejrzaną. Podczas rozmowy należy dokładnie czytać treść SMS-ów i powiadomień, które mogą zawierać informacje o autoryzacji nielegalnych transakcji. Nigdy nie należy podawać kodów autoryzacyjnych ani innych poufnych danych. Ważne jest także zachowanie spokoju, nawet jeśli rozmówca wywołuje presję czasu lub stara się wzbudzić panikę, sugerując zagrożenie finansowe.

Co zrobić w przypadku podejrzenia oszustwa?

Jeżeli rozmowa wzbudza jakiekolwiek wątpliwości, należy natychmiast ją przerwać. Po zakończeniu połączenia warto odczekać kilka minut, aby upewnić się, że linia telefoniczna została rozłączona, a następnie samodzielnie skontaktować się z bankiem lub instytucją za pomocą oficjalnego numeru. W żadnym wypadku nie należy oddzwaniać na numer, z którego dzwoniła podejrzana osoba.

W sytuacji, gdy ktoś żąda wykonania przelewu lub podania kodów autoryzacyjnych, należy niezwłocznie zgłosić sprawę na Policję. Taka reakcja może zapobiec stratom finansowym i pomóc w zatrzymaniu przestępców.

Pamiętaj: Policjanci nigdy nie angażują postronnych osób w tajne operacje ani nie proszą o przekazywanie pieniędzy. Zachowanie zdrowego rozsądku i ostrożności to najlepsza ochrona przed tego typu oszustwami.

Nie pozwól się oszukać – każdą podejrzaną sytuację zgłaszaj odpowiednim służbom!

 

Ustawa Kamilka

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa