Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Innovation Edu Trends 2024. Przyszłość edukacji wśród nowych technologii

mask

Innovation Edu Trends 2024. Przyszłość edukacji wśród nowych technologii, czyli XIII edycja Ogólnopolskiej Konferencji IT dla Uczelni. Wydarzenie odbyło się w Łodzi, gromadząc osoby ściśle związane z edukacją wyższą z terenów  całej Polski. Wśród uczestników można było spotkać ekspertów i praktyków, w tym członków władz uczelni oraz przedstawicieli Ministerstwa Nauki, NASK, Stowarzyszenia PACTT oraz Stowarzyszenia Forum Administracji Akademickiej. 

Innovation Edu Trends 2024. Przyszłość edukacji wśród nowych technologii

Strategie i innowacje w cyfryzacji edukacji wyższej  

Podczas konferencji agenda skupiła się na kluczowych obszarach związanych z cyfrowym rozwojem uczelni. Omówione zostały tematy takie jak cyberbezpieczeństwo, zastosowanie sztucznej inteligencji w edukacji, cyfrowa tożsamość, a także strategie zarządzania IT w instytucjach szkolnictwa wyższego. Można było zapoznać się z najnowszymi rozwiązaniami i narzędziami, które wspierają cyfryzację uczelni, zwiększają efektywność procesów oraz zapewniają bezpieczeństwo danych.

Zaproszeni prelegenci pochodzący bezpośrednio z grona ekspertów i praktyków przedstawili praktyczne wskazówki dotyczące wdrożenia innowacyjnych rozwiązań IT w kontekście strategii zarządzania uczelniami, jednocześnie opowiadając o najnowszych zmianach legislacyjnych. Konferencja była idealnym miejscem, gdzie omówiona została rola Centrów Transferu Technologii w przenoszeniu wiedzy do sektora biznesowego. 

Cyberbezpieczeństwo i nowoczesne technologie

Konferencja Innovation Edu Trends skupiła się na istotnym temacie cyberbezpieczeństwa w kontekście akademickim, który jest podstawą ochrony wrażliwych danych osobowych i badawczych. Uczelnie mają dziś nie lada wyzwanie, aby zapewnić bezpieczeństwo swoich systemów informatycznych, co było też głównym punktem dyskusji podczas pierwszego panelu dyskusyjnego.

Praktycy z UMSC w Lublinie, Centrum Informatyki Uniwersytetu Łódzkiego i Politechniki Krakowskiej, wspierani przez ekspertów z Thales DIS Polska oraz Esecure Sp. z o.o.  przedstawili nowoczesne strategie zarządzania ryzykiem cyfrowym, które mają minimalizować potencjalne zagrożenia dla infrastruktury IT. Wspólny wniosek płynący z ich prezentacji podkreślał, że efektywne zarządzanie ryzykiem wymaga nie tylko zaawansowanych technologii, ale również świadomości i edukacji wśród wszystkich użytkowników systemów.

W szczególności omówiono metodologię oceny ryzyka oraz procesy decyzyjne, które pomagają instytucjom edukacyjnym w identyfikacji, ocenie i mitygacji potencjalnych zagrożeń.

AI i wpływ na edukację 

Kolejny panel konferencji Innovation Edu Trends poświęcony był zastosowaniu sztucznej inteligencji w kontekście edukacyjnym. Prezentacje i dyskusje skoncentrowane były na potencjale AI do transformacji procesów nauczania, badawczych oraz administracyjnych, pokazując, jak te technologie mogą znacząco wpłynąć na wydajność i efektywność w edukacji wyższej.

Jednym z głównych tematów była personalizacja procesu nauczania za pomocą AI. Eksperci z ASP w Łodzi, Uniwersytetu Łódzkiego, Politechniki Częstochowskiej podkreślali, jak algorytmy mogą być wykorzystywane do dostosowywania materiałów dydaktycznych i ścieżek edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i preferencji studentów.

Innym ważnym aspektem omawianym w trakcie konferencji była rola AI oraz platformy low-code nAxiom w automatyzacji procesów administracyjnych. Prezentacje ukazały, jak uczelnie mogą wykorzystać AI do automatyzacji rutynowych zadań, takich jak rejestracja na kursy, zarządzanie rekordami akademickimi czy obsługa zapytań studentów, co może znacząco obniżyć koszty operacyjne i zwiększyć efektywność pracy administracji.

Wnioski z tej sesji pojawiły się same pod koniec panelu, że choć AI oferuje znaczne możliwości dla sektora edukacyjnego, to niezbędne jest podejście zrównoważone, które uwzględnia zarówno technologiczne, jak i społeczno-etyczne aspekty jej wykorzystania. Uczestnicy konferencji zostali wyposażeni w wiedzę, jak efektywnie integrować nowe technologie w przestrzeni akademickiej, jednocześnie zachowując wysokie standardy etyczne i pedagogiczne.

Zmiany legislacyjne na przestrzeni kolejnych lat 

Po przerwie kawowej nie mogło zabraknąć tematu poświęconego zmianom legislacyjnym czekającym uczelnie w najbliższych latach. Wśród ekspertów merytorycznych znaleźli się przedstawiciele Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Centralnego Ośrodka Informacji oraz Akademii Leona Koźmińskiego.

Specjaliści dyskutowali na temat zmian nazewnictwa grup pracowników, rejestracji cudzoziemców na studia, zmian regulacji dotyczących studiów podyplomowych czy mikropoświadczeń. Pojawiła się również ożywiona dyskusja na temat tego, jak projekt e-Doręczeń wpłynie na funkcjonowanie jednostek oraz kto będzie objęty obowiązkiem korzystania z usługi. Głównym pytaniem stawianym podczas omawianego tematu było to, czy instytucje w Polsce są gotowe na przyjęcie nowej usługi.

Eksperci poruszyli także zagadnienia związane z projektem e-Dyplomu, dzięki któremu będzie można weryfikować autentyczność wszystkich dyplomów na terenie UE, a także JSA – jednolitym systemem antyplagiatowym.  

Integracja systemów IT na uczelniach

Ostatnia sesja konferencji Innovation Edu Trends była poświęcona integracji systemów IT, które usprawniają zarządzanie uczelnią na wszystkich poziomach, od rekrutacji po wsparcie karier absolwentów. Skupiono się na perspektywach strategicznych oraz zaprezentowano Case Study z Uniwersytetu SWPS posiadającego ponad 16 000 studentów, w tym 1500 zagranicznych na 12 różnych wydziałach i 5 instytutach badawczych.

Celem Uczelni było „Zapewnienie przyjaznego ekosystemu uniwersyteckiego, w którym studenci mogą osiągać swoje cele. Rozwijanie spersonalizowanej komunikacji poprzez automatyzację i efektywne zarządzanie obsługą spraw.” Wśród Prelegentów znaleźli się przedstawiciele Instytutu Rozwoju Szkolnictwa Wyższego, specjaliści z samego SWPS oraz firmy UNIT4 Polska. 

Zakończenie spotkania poświęcone było przeglądowi przyszłych kierunków rozwoju systemów IT w edukacji. Dyskutowano o możliwościach dalszej automatyzacji, wykorzystania zaawansowanych analiz danych oraz sztucznej inteligencji do dalszego usprawnienia zarządzania uczelnią.

Uczestnicy konferencji mieli także okazję do zadawania pytań i omówienia specyficznych problemów, z którymi się spotykają, co pozwoliło na głębsze zrozumienie praktycznych aspektów integracji systemów IT w środowisku akademickim.

Zakończenie i perspektywy przyszłościowe

Tematyka konferencji Innovation Edu Trends nie tylko podkreśliła znaczenie innowacji technologicznych w edukacji, ale również umożliwiła uczestnikom wymianę doświadczeń i najlepszych praktyk, które są fundamentem dla przyszłości edukacji wyższej w Polsce.

Wydarzenie to było platformą dla tworzenia nowych pomysłów na wykorzystanie technologii w rozwoju akademickim oraz zacieśnienia współpracy pomiędzy światem nauki a sektorem technologicznym.

Organizatorem konferencji była firma OPTeam, patronat honorowy objęło Ministerstwo Nauki oraz Ośrodek Przetwarzania Informacji — Państwowy Instytut Badawczy. Organizatorzy już dziś zapraszają na kolejną edycję konferencji.

“Security Magazine” było patronem medialnym tego wydarzenia.

Fot. OPTeam

Oceń artykuł

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa