Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Jest pierwszy teledysk wygenerowany przez OpenAI

Jest pierwszy teledysk wygenerowany przez OpenAI

Pierwszy oficjalny teledysk stworzony przy pomocy Sora, narzędzia od OpenAI, które wciąż nie jest dostępne publicznie, został opublikowany. Czy branży muzycznej podoba się kierunek, w którym zmierza „twórczość AI”?

Dobroczynnie NTHW

4 minuty teledysku od AI

Teledysk powstał dla muzyka Chillwave Washed Out. Klip wygenerowany przez sztuczną inteligencję ma cztery minuty i zawiera ujęcia z szybkim przybliżeniem różnych scen, zmontowane razem, aby stworzyć pozornie niekończące się ruchome ujęcie. Film został stworzony przez scenarzystę i reżysera Paula Trillo, który od twórców Sora otrzymał dostęp w marcu. Trillo twierdzi, że jego dzieło jest pierwszym oficjalnym teledyskiem, który zamówiono przy współpracy z Sora OpenAI.

Reżyser powiedział, że teledysk składa się z 55 klipów połączonych razem na potrzeby premiery. Gdy użytkownicy X zapytali, czy spędził dużo czasu na edytowaniu teledysku, Trillo wyjaśnił, że dokonał jedynie „drobnych poprawek”, a głównie zajmował się cięciami do teledysku. „To był pomysł, który miałem prawie 10 lat temu, ale potem porzuciłem. Wreszcie udało mi się to ożywić” – napisał Trillo w serwisie społecznościowym X.

Mimo że teledysk stworzony przez Paul Trillo uważa się za pierwszy  oficjalny klip wygenerowany przez Sora, to nie zmienia to faktu, że debiutantem był ktoś inny. Wcześniej narzędzie AI zostało wykorzystane do stworzenia klipu wideo do utworu ambientowego skomponowanego przez niezależnego muzyka Augusta Kampa.

 Artyści protestują

Modele sztucznej inteligencji zdolne do tworzenia obrazów, dźwięku i wideo wywołały niezadowolenie wśród twórców, którzy czują, że ich źródła utrzymania są zagrożone.  Dowód? Petycja Artists Rights Alliance, którą w kwietniu podpisało ponad 200 artystów,  w tym m.in. Stevie Wonder, Robert Smith, Billie Eilish, Nicki Minaj, REM, Peter Frampton, Jon Batiste, Katy Perry, Sheryl Crow, Smokey Robinson oraz spadkobiercy Boba Marleya i Franka Sinatry.

Artyści w swoim oświadczeniu przyznają, że sztuczna inteligencja ma „ogromny potencjał rozwoju ludzkiej kreatywności”, jednak według nich niektóre platformy technologiczne wykorzystują sztuczną inteligencję do „sabotowania kreatywności i osłabiania pozycji” artystów, autorów piosenek, muzyków i posiadaczy praw do utworów. Artyści twierdzą, że obecny trend ma na celu zastąpienie dzieł ludzkich artystów ogromnymi ilościami treści generowanych przez sztuczną inteligencję, co osłabi pulę tantiem płaconych twórcom.

„Sztuczna inteligencja wykorzystywana w sposób nieodpowiedzialny stwarza ogromne zagrożenie dla naszej zdolności do ochrony naszej prywatności, naszej tożsamości, naszej muzyki i źródeł utrzymania” – czytamy w oświadczeniu. „Należy powstrzymać ten atak na ludzką kreatywność. Musimy chronić się przed drapieżnym wykorzystaniem sztucznej inteligencji do kradzieży głosów i podobizny profesjonalnych artystów, naruszania praw twórców i niszczenia ekosystemu muzycznego”.

Muzycy nie są jedyni

Muzycy nie są jedynymi, którzy protestują przeciwko sztucznej inteligencji. W zeszłym roku hollywoodzcy scenarzyści zorganizowali pięciomiesięczny strajk, aby zaprotestować przeciwko wykorzystywaniu sztucznej inteligencji w pokojach pisarzy do zastępowania ludzkich pisarzy.

Osiągnięto wstępne porozumienie pomiędzy Writers Guild of America (WGA) a Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP) w sprawie ograniczenia wykorzystania sztucznej inteligencji do pisania scenariuszy.

Tymczasem OpenAI stoi przed kilkoma procesami sądowymi o naruszenie praw autorskich, w tym ze strony komik Sarah Silverman, pisarzy George'a RR Martina, Johna Grishama i Jodi Picoult, a także New York Timesa.

Sora to wielkoskalowy model sztucznej inteligencji, który przekształca komunikat tekstowy użytkownika w 60 sekund wideo o wysokiej jakości. Usługa może generować filmy na podstawie komunikatów tekstowych oraz istniejących obrazów lub filmów. Model nie został jeszcze publicznie udostępniony, ponieważ OpenAI twierdzi, że jest on jeszcze testowany w celu wykrycia wszystkich jego możliwych słabych stron.

Washed Out "The Hardest Part" from Paul Trillo on Vimeo.

Ustawa Kamilka

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa