Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Rozszerzenia Chrome zmniejszają prędkość przeglądania?

Rozszerzenia Chrome zmniejszają prędkość przeglądania?

Rozszerzenia Chrome znacznie zwiększają czas przetwarzania procesora i zużycie pamięci. Pojedyncze rozszerzenie może opóźnić czas ładowania witryny o ponad sekundę, a każde rozszerzenie szybko się sumuje. Jednak programy blokujące reklamy działają odwrotnie i faktycznie przyspieszają urządzenie.

Dobroczynnie NTHW

Spowolnienie przekraczające 0,5 sekundy

DebugBear, usługa monitorowania szybkości witryny, przeanalizowała wpływ 5000 rozszerzeń Chrome, z których 366 miało ponad milion użytkowników. Na prostej stronie testowej co najmniej 11 najpopularniejszych rozszerzeń powodowało spowolnienie przekraczające 0,5 sekundy.

- Odkryliśmy, że kilka z nich dodaje ponad pół sekundy dodatkowego czasu przetwarzania do każdego wyświetlenia strony. Monica, narzędzie AI z 2 milionami użytkowników, dodaje 1,3 sekundy czasu przetwarzania nawet na prostej stronie testowej. Rozszerzenie Read&Write, z którego korzysta 17 milionów użytkowników, wydłuża czas przetwarzania o 0,8 sekundypowiedział Matt Zeunert, autor raportu.

Badacze zauważyli, że różne rozszerzenia wykazywały różną wydajność w różnych witrynach internetowych. Na przykład w witrynach zakupowych narzędzia takie jak Klarna, Honey i Capital One Shopping powodują najbardziej znaczące spowolnienia, często przekraczające dwie sekundy.

Podczas dodawania do testu mniej popularnych rozszerzeń, coraz częstsze stają się opóźnienia wynoszące dwie lub więcej sekund. „Widzimy, że rozszerzenie MaxAI do Chrome z 800 000 użytkowników dodaje 2,3 sekundy czasu przetwarzania do każdej wizyty na stronie. Inne narzędzia AI, takie jak eJOY AI, Magical i questionAI, również zwiększają czas procesora o ponad jedną sekundę” – czytamy w raporcie. Większość cykli procesora jest wykorzystywana przez rozszerzenia do uruchamiania kodu JavaScript. Jednak większość analizowanych rozszerzeń (86,3%) spowalniała stronę testową poniżej 50ms.

Po załadowaniu strony opóźnienia w interakcji spowodowane rozszerzeniami Chrome są rzadsze. Badacz odkrył, że rozszerzenie Avira Password Manager dodało opóźnienie 160 ms po kliknięciu losowego nagłówka treści, podczas gdy inne rozszerzenia miały znacznie mniejszy wkład.

- Chociaż większość rozszerzeń ma minimalny wpływ na wydajność, istnieje również wiele powszechnie używanych rozszerzeń, które znacznie spowalniają strony. Efekt ten sumuje się między rozszerzeniami, więc zainstalowanie dziesięciu umiarkowanie szybkich rozszerzeń do Chrome może nadal prowadzić do zauważalnego spowolnienia przeglądania. Wpływ rozszerzeń Chrome na wydajność będzie również bardziej zauważalny na urządzeniach z niższej półki – podsumował Zeunert.

Blokery reklam przyspieszają przeglądanie

Chociaż większość rozszerzeń dodaje funkcjonalność witrynom internetowym i powoduje opóźnienia, niektóre rozszerzenia, programy blokujące reklamy i narzędzia do ochrony prywatności usuwają takie funkcje, jak banery reklamowe, co prowadzi do znacznych przyspieszeń.

„Aby to zmierzyć, przetestowaliśmy dwa artykuły z zainstalowanymi różnymi programami blokującymi reklamy. Na obu stronach znaleźliśmy 57 sekund czasu przetwarzania procesora bez zainstalowanego modułu blokującego reklamy. Jeśli zainstalujemy uBlock Origin, jeden z najpopularniejszych programów blokujących reklamy z 37 milionami użytkowników, czas przetwarzania skróci się do nieco poniżej czterech sekund” – zauważa raport.

Nie wszystkie programy blokujące reklamy są sobie równe. Dwa z najpopularniejszych, AdBlock i AdBlock Plus, nie pozwoliły zaoszczędzić więcej niż około 15% całkowitego czasu przetwarzania. Zablokowanie wszystkich skryptów może zaoszczędzić najwięcej czasu przetwarzania kosztem utraty funkcjonalności strony internetowej.

Ładowanie mniejszej zawartości oznacza również zużycie mniejszej ilości pamięci urządzenia. uBlock Origin zmniejszył wagę testowanych, obciążonych reklamami stron internetowych z wiadomościami z 41 megabajtów do prawie trzech megabajtów. „Odkryliśmy, że w przypadku witryn zawierających dużo reklam zużycie pamięci w przypadku większości programów blokujących reklamy nadal znacznie spada. ”

Spośród 5000 najpopularniejszych rozszerzeń 27 wykorzystuje ponad 100 megabajtów przestrzeni dyskowej. Płyta należy do rozszerzenia Meme Soundboard, które zajmuje ponad 600 megabajtów miejsca na dysku. Zdecydowana większość rozszerzeń zajmuje zwykle mniej niż 10MB.

 

Studia Cyberbezpieczeństwo WSiZ

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa