Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

UWAGA! Oszuści podają się za cyberpolicję

UWAGA! Oszuści podają się za cyberpolicję

Oszuści, udając funkcjonariuszy CBZC, ostrzegają swoje ofiary o rzekomym zagrożeniu dla środków zgromadzonych na ich kontach bankowych. Wykorzystując dane uzyskane z naruszeń bezpieczeństwa, zwiększają wiarygodność swoich fałszywych twierdzeń, podając osobiste informacje, takie jak imię, nazwisko czy adres email ofiary. 

- Otrzymujemy sygnały, że oszuści, dzwoniąc z numerów należących do Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zaczynających się prefiksem 47, wyłudzają pieniądze od pokrzywdzonych lub nakłaniają do określonego zachowania np. przekazania informacji czy zainstalowania szkodliwej aplikacji - przekazała cyberpolicja.

Zachowaj czujność i nie przekazuj nieznajomym ani pieniędzy, ani danych osobowych. Pamiętaj że przestępcy mogą stosować różnorodne metody manipulacji. Wszelkie podejrzane połączenia telefoniczne powinny być niezwłocznie przerywane.

- Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za funkcjonariuszy różnych służb lub proponującymi świadczenie usług finansowych, lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy ulegać namowom rozmówcy z prośbą o wykonywanie jakichkolwiek przelewów, czy podawanie kodów do autoryzacji przelewów bankowych - ostrzega Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.

Należy pamiętać:

  • Funkcjonariusze policji nie kontaktują się telefonicznie, aby informować o tajnych operacjach ani nie proszą osób niezwiązanych o udział w nich. Szczególną ostrożność zachowajmy, gdy ktoś podający się za przedstawiciela służb lub banków, prosi o dokonanie przelewów lub podanie kodów autoryzacyjnych. W takich sytuacjach niezbędne jest niezwłoczne powiadomienie Policji. Nie dajmy się zwieść nawet profesjonalnemu językowi rozmówcy — to nie jest dowód na jego autentyczność.
  • Pamiętajmy, że wyświetlany numer telefonu czy nazwa banku nie zapewniają, że mamy do czynienia z autentycznym przedstawicielem tej instytucji. Zawsze dokładnie czytajmy treść wiadomości SMS lub komunikatów w aplikacji mobilnej podczas kontaktu z osobą podającą się za przedstawiciela banku czy innej instytucji. Może się okazać, że nieświadomie akceptujemy transakcję przeprowadzaną przez oszustów.
  • W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub niepokoju, najlepiej jest natychmiast zakończyć rozmowę, poczekać co najmniej 30 sekund, a potem samodzielnie skontaktować się z daną instytucją, używając oficjalnego numeru telefonu.
  • Zachowajmy spokój i nie dajmy się wprowadzić w panikę, nawet jeśli informacje o potencjalnym zagrożeniu, takim jak utrata środków, wydają się przerażające.
  • Zastanówmy się spokojnie, czy zagrożenie jest realne, czy to próba oszustwa. W razie wątpliwości, przerwijmy połączenie i skontaktujmy się ponownie z instytucją, postępując zgodnie z wyżej wymienioną zasadą.
Oceń artykuł

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa