- Otrzymujemy sygnały, że oszuści, dzwoniąc z numerów należących do Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości zaczynających się prefiksem 47, wyłudzają pieniądze od pokrzywdzonych lub nakłaniają do określonego zachowania np. przekazania informacji czy zainstalowania szkodliwej aplikacji - przekazała cyberpolicja.
Zachowaj czujność i nie przekazuj nieznajomym ani pieniędzy, ani danych osobowych. Pamiętaj że przestępcy mogą stosować różnorodne metody manipulacji. Wszelkie podejrzane połączenia telefoniczne powinny być niezwłocznie przerywane.
- Apelujemy o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami podającymi się za funkcjonariuszy różnych służb lub proponującymi świadczenie usług finansowych, lub bankowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy ulegać namowom rozmówcy z prośbą o wykonywanie jakichkolwiek przelewów, czy podawanie kodów do autoryzacji przelewów bankowych - ostrzega Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.
Należy pamiętać:
- Funkcjonariusze policji nie kontaktują się telefonicznie, aby informować o tajnych operacjach ani nie proszą osób niezwiązanych o udział w nich. Szczególną ostrożność zachowajmy, gdy ktoś podający się za przedstawiciela służb lub banków, prosi o dokonanie przelewów lub podanie kodów autoryzacyjnych. W takich sytuacjach niezbędne jest niezwłoczne powiadomienie Policji. Nie dajmy się zwieść nawet profesjonalnemu językowi rozmówcy — to nie jest dowód na jego autentyczność.
- Pamiętajmy, że wyświetlany numer telefonu czy nazwa banku nie zapewniają, że mamy do czynienia z autentycznym przedstawicielem tej instytucji. Zawsze dokładnie czytajmy treść wiadomości SMS lub komunikatów w aplikacji mobilnej podczas kontaktu z osobą podającą się za przedstawiciela banku czy innej instytucji. Może się okazać, że nieświadomie akceptujemy transakcję przeprowadzaną przez oszustów.
- W przypadku jakichkolwiek wątpliwości lub niepokoju, najlepiej jest natychmiast zakończyć rozmowę, poczekać co najmniej 30 sekund, a potem samodzielnie skontaktować się z daną instytucją, używając oficjalnego numeru telefonu.
- Zachowajmy spokój i nie dajmy się wprowadzić w panikę, nawet jeśli informacje o potencjalnym zagrożeniu, takim jak utrata środków, wydają się przerażające.
- Zastanówmy się spokojnie, czy zagrożenie jest realne, czy to próba oszustwa. W razie wątpliwości, przerwijmy połączenie i skontaktujmy się ponownie z instytucją, postępując zgodnie z wyżej wymienioną zasadą.