Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Cyberatak na Blue Yonder. Skutki odczuwa m.in. Starbucks

Cyberatak na Blue Yonder. Skutki odczuwa m.in.  Starbucks

Problemy z rejestrowaniem godzin pracy baristów i zarządzaniem ich wynagrodzeniami – to skutki ataku ransomware na zewnętrznego dostawcę usług IT współpracującego ze Starbucks.

Dobroczynnie NTHW

Atak potwierdzony 

O zdarzeniu Starbucks poinformował w poniedziałek, 25 listopada. Atak miał miejsce w czwartek, 21 listopada, a jego celem była firma Blue Yonder, dostarczająca oprogramowanie do zarządzania łańcuchem dostaw. System Blue Yonder umożliwia pracownikom Starbucks zarządzanie harmonogramami pracy, a firmie – ich rozliczanie.

Atak potwierdziła Blue Yonder, będąca spółką zależną Panasonic. W wydanym oświadczeniu czytamy:

„Od momentu dowiedzenia się o incydencie zespół Blue Yonder intensywnie współpracuje z zewnętrznymi firmami zajmującymi się cyberbezpieczeństwem, aby poczynić postępy w procesie odzyskiwania. Wdrożyliśmy kilka protokołów obronnych i kryminalistycznych. W odniesieniu do środowiska chmury publicznej Blue Yonder Azure aktywnie monitorujemy i obecnie nie widzimy żadnej podejrzanej aktywności. Eksperci wraz z zespołem Blue Yonder pracują nad wieloma strategiami odzyskiwania, a dochodzenie jest w toku. W tym momencie nie mamy harmonogramu przywracania”.

Blue Yonder i jej działalność

Blue Yonder, wcześniej działająca jako JDA Software, jest spółką należącą do Panasonic. Firma osiąga roczne przychody przekraczające miliard dolarów i zatrudnia 6000 pracowników. Specjalizuje się w rozwiązaniach dla łańcucha dostaw opartych na sztucznej inteligencji. Jej oferta obejmuje narzędzia do prognozowania popytu, zarządzania zapasami oraz optymalizacji transportu.

Z rozwiązań Blue Yonder korzysta ponad 3000 klientów, w tym m.in. DHL, Renault, Bayer, Morrisons, Nestle, 3M, Tesco, Starbucks, Ace Hardware, Procter & Gamble, Sainsbury i 7-Eleven. Atak ransomware na tego typu dostawcę pokazuje, jak duże wyzwania dla firm mogą wynikać z zagrożeń cybernetycznych, zwłaszcza w kluczowych obszarach, takich jak zarządzanie łańcuchem dostaw.

Trwają prace nad usunięciem skutków ataku, jednak zarówno Blue Yonder, jak i jej klienci, w tym Starbucks, wciąż zmagają się z konsekwencjami incydentu.

Komentarz eksperta

Daniel Wysocki, kierownik działu Cyberbezpieczeństwa w  Advatech, po awarii na swoim LinkedIn napisał: “Atak ransomware na Blue Yonder, kluczowego dostawcę oprogramowania do zarządzania łańcuchem dostaw, spowodował zakłócenia w operacjach Starbucks, zmuszając firmę do przejścia na ręczne zarządzanie grafikami i wynagrodzeniami pracowników. Incydent ten podkreśla rosnącą potrzebę bezpieczeństwa w łańcuchach dostaw, zwłaszcza w obliczu coraz bardziej złożonych zagrożeń cybernetycznych. Inne firmy korzystające z rozwiązania: Albertsons, Kroger, Ford, Procter & Gamble, czy Anheuser-Busch. Nie wiadomo jednak, czy zostały dotknięte atakiem. Firmy muszą priorytetowo traktować inwestycje w zabezpieczenia i współpracować, aby zminimalizować ryzyko przyszłych ataków”. 

Ustawa Kamilka

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa