Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Jak podnieść bezpieczeństwo na kolei? Konferencja Po raz czwarty

Jak podnieść bezpieczeństwo na kolei? Konferencja Po raz czwarty

Czy na polskiej kolei jest bezpiecznie? Jakie działania należałoby wdrożyć, aby zmniejszyć liczbę wypadków na torach? O tym debatowali już po raz czwarty uczestnicy konferencji „Bezpieczeństwo na Kolei”, organizowanej przez Polską Izbę Producentów Urządzeń i Usług na Rzecz Kolei.

W roku 2021 na polskich torach doszło do 194 zdarzeń, w wyniku których zginęły 43 osoby, a 16 zostało ciężko rannych. Statystyki nie napawają optymizmem. Od stycznia do końca listopada 2022 roku w 149 wypadkach i kolizjach poszkodowanych zostało 20 osób, zaś 38 zginęło. Co jeszcze należy zrobić, by liczba tych zdarzeń malała?

- Niezmiennie 72 % -75 % wszystkich wypadków na liniach kolejowych to wypadki z udziałem strony trzeciej, spoza systemu kolejowego – powiedział w trakcie wystąpienia Grzegorz Prusik, Dyrektor Departamentu Monitorowania i Bezpieczeństwa Urzędu Transportu Kolejowego.

Na zmniejszenie liczby zdarzeń na przejazdach kolejowych wpływ może mieć doedukowanie kierowców oraz pieszych z zakresu zasad i zacho-wania się w pobliżu terenów kolejowych. Jednak nie tylko użytkownicy dróg są winni tragicznym zdarzeniom na torach, co podkreślał w swoim wystąpieniu Tadeusz Ryś, Przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych. Jak zaznaczył, chodzi także o dobrą widoczność.

- W obrębie trójkątów widoczności nie sytuuje się obiektów ograniczających pole widzenia, w szczególności obiektów budowlanych, drzew, krzewów i innych upraw wysokopiennych, reklam, czy elementów ochrony akustycznej – podkreślał.

Bezpieczna kolej to także ta chroniona w sieci. O cyberbezpieczeństwie systemów kolejowych na przykładzie doświadczeń z wojny między Rosją a Ukrainą mówił kmdr (rez.) dr hab. Grzegorz Krasnodębski, prof. Akademii Marynarki Wojennej w Gdyni. Jednak nie tylko konflikt na wschodzie może nieść za sobą zagrożenie w cyberprzestrzeni.

Jak zaznaczył Rafał Zgorzelski, Członek Zarządu PKP S.A., Przewodniczący Rady Polityki IT Grupy PKP i PKP PLK, systemy kolejowe na ataki narażone są każdego dnia.

- Cyfryzacja procesów realizowanych przez podmioty Grupy PKP to z jednej strony wielki rozwój technologiczny i związana z nim gospodarka oparta na informacji, bowiem dochodzi tu do wykładniczo zwiększającego się apetytu na różnego typu dane umożliwiające budowanie lub utrzymanie przewagi konkurencyjnej. PKP S.A. i Grupa PKP będąc największym podmiotem w Polsce zarządzającym infrastrukturą krytyczną jest szczególnie narażona na ataki hackerskie, ale jest także szczególnie zobowiązana do dbałości o bezpieczeństwo pracowników PKP S.A., GRUPY PKP, PASAŻERÓW, przewożonych różnego typu towarów oraz majątku poszczególnych Spółek – mówił.

O wymaganiach w zakresie spójności bezpieczeństwa, ochrony i cyberbezpieczeństwa mówił Marek Pawlik, Z-ca Dyrektora Instytutu Kolejnictwa. Temat „Inteligentna architektura PSIM dla etapowej modernizacji infrastruktury kolejowej” podjął Krzysztof Rybak z firmy SAT-SYSTEM Sp. z o.o.

O wnioskach, które powinniśmy brać pod uwagę budując system cyberbezpieczeństwa mówił zaś Paweł Nogowicz, Prezes Zarządu firmy Evercom. Wystąpienia gości były wstępem do prelekcji bloku pierwszego:

Cyberbezpieczeństwo i monitoring

Odpowiedzią na cyberzagrożenia w branży kolejowej jest Centrum Cyberbezpieczeństwa Kolei. Mó-wił o nim Radosław Zawierucha, Członek Zarządu PKP Informatyka Sp. z o.o.

- Celem projektu jest utworzenie centrum kompetencyjnego, którego głównym zadaniem będzie wsparcie podmiotów podsektora kolejowego – tłumaczył Zawierucha: – Utworzenie CCK zapewni sprawną wymianę informacji o zdarzeniach i incydentach komputerowych w podsektorze kolejowym oraz wsparcie w ich obsłudze.

O wykrywaniu słabych punktów sieci teleinformatycznej IP na przykładzie czeskich kolei państwowych mówił Karol Kujawa, Solution Architect – IP & Security, z firmy Vector Solutions Sp. z o.o. O działaniach Spółki mówił zaś Prezes Janusz Kilon.

!zdjecie 1

!zdjecie 2

!zdjecie 3

Kwestie monitorowania i ochrony dworców kolejowych podjął Michał Zagalski, Dyrektor Projektu z PKP S.A.

- W PKP S.A. funkcjonuje Centrum Bezpieczeństwa Dworców Kolejowych PKP S.A. – całodobowa komórka organizacyjna w Biurze Bezpieczeństwa PKP S.A., monitorująca zagrożenia na dworcach kolejowych i innych nieruchomościach PKP S.A. Pozyskuje ona, gromadzi, przetwarza i przekazuje informacje o zdarzeniach zaistniałych

w nieruchomościach Spółki z terenu całej Polski. Pełni funkcję całodobowego punktu kontaktowego spółki PKP S.A. w systemie zarządzania kryzysowego – opisywał projekt Michał Zagalski.

Wśród prelegentów byli także:

  • Krzysztof Wójtowicz, Head of Sales z firmy ICsec S.A., który omówił najważniejsze wyzwania cyberbezpieczeństwa dla transportu.

  • Marcin Kopczyński, Naczelnik Wydziału Ochrony Informacji i Spraw Obronnych z Biura Bezpieczeństwa i Audytu PKP CAR-GO, który przedstawił rolę SOC w procesie ochrony informacji.

  • Artur Ślubowski, Dyrektor Projektu, p.o. Naczelnika Wydziału Bezpieczeństwa PKP Informatyka, który przedstawił działania funkcjonującego w Spółce zespołu CERT.

  • Tomasz Malej, Key Account Manager Hexagon, Intergraph Polska Sp. z o.o. przedstawił temat „HxGN Connect – koordynacja kluczem do bezpieczeństwa”.

!zdjecie 4

!zdjecie 5

!zdjecie 6

!zdjecie 7

!zdjecie 8

!zdjecie 9

Merytorycznie

- Mamy przekonanie, że lokalny poziom bezpie-czeństwa – gmina, miasto, powiat i metropolie to kluczowe obszary aktywności administracji, przede wszystkim samorządowej oraz Policji, służb i straży podejmujących codzienny wysiłek zmierzający do ograniczania zagrożeń dla mieszkańców, zapobiegania kryzysom i właściwego reagowania w przypadku identyfikacji niebezpieczeństw — zapowiadała wydarzenie Polska Izba Ochrony.

Konferencje oficjalnie otworzyli: Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania oraz Generał broni oraz Dowódca Wojsk Lądowych RP w latach 2006-2009, Waldemar Skrzypczak.

Wydarzenie zgromadziło wybitnych znawców tematyki bezpieczeństwa, zarówno praktyków jak i teoretyków. Obfitowało nie tylko w wiele merytorycznych prezentacji, ale i wartościowe debaty. Jednym z istotnych paneli dyskusyjnych była rozmowa ekspertów na temat współpracy prywatnego sektora ochrony z samorządami lokalnymi.

Oceń artykuł

Jak możesz czytać Security Magazine?

  1. Kliknij w POBIERZ - rozpocznie się pobieranie PDF-a na Twoje urządzenie.
  2. Śledź nasze kanały na Facebooku, LinkedIn i TikTok - tam również udostępniamy informacje na temat wydania
  3. W przystępny sposób korzystaj z lektury za pomocą ISSUU — poniżej.

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa