Skip to main content
Loading...
Szukaj
Logowanie
Dane logowania.
Nie masz konta? Załóż je tutaj.
Zarejestruj się
Zarejestruj się
Masz konto? Zaloguj się tutaj.

Rozwój nowych technologii a prywatność

Rozwój nowych technologii a prywatność

Prywatność w świecie cyfrowym to złożona kwestia, która zyskała na znaczeniu wraz z rozwojem nowych technologii. Czym szybszy rozwój nowych technologii, tym więcej zadajemy sobie pytań dotyczących naszej prywatności, czy jeszcze coś takiego istnieje? Na ile chcemy wierzyć, że jeszcze zarządzamy lub mamy ułudę wpływu na nasze życie i podejmowane decyzje. 

Nadszedł czas, aby zacząć zastanawiać się nad pojęciem „prywatności”, które ewaluuje z roku na rok obserwując powstawanie nowych metod i narzędzi kontroli. Chciałabym zaznaczyć, że jestem zwolenniczką nowoczesnych technologii, rozwoju, AI oraz wszystkiego co będzie w najbliższym czasie, (a nie potrafimy jeszcze tego nazwać), wszelkie nowe wynalazki, technologie mają za zadanie wspierać oraz pomagać człowiekowi, i w tym miejscu nie sposób nie wspomnieć, o Nikoli Tesli, który był uważany za szaleńca ze względu na innowacyjność swoich wynalazków, którymi wyprzedzał swoje czasy. Obecnie większość z jego patentów zostaje wykorzystywana w motoryzacji, jak i wielu innych dziedzinach, nie zdajemy sobie jednak z tego sprawy, nie zastanawiamy się nad tym.

Podobnie było z żarówkami traktowanymi jeszcze na początku ubiegłego wieku

w wielu miejscach jako „wynalazek diabła” — któż z nas wyobraża sobie nie korzystanie z żarówek i prądu? Chyba już nikt. Podobnie jest z telefonami, które obecnie są dla nas codziennym przedmiotem, bez którego nie wyobrażamy sobie życia, bez względu na wiek. Młodsze pokolenie zadaje nam pytanie: „jak żyliście bez telefonów komórkowych?”, a w szczególności bez internetu. Tak żyliśmy, i to całkiem dobrze, w innym świecie technologicznym. Tak szybki rozwój technologii wiąże się zarówno z wieloma możliwościami, jak również zagrożeniami.

PRYWATNOŚĆ

Czym jest prywatność? Na ile mamy jeszcze wpływ na anonimowość? Brak prywatności jest trudniejszy dla pokolenia X (urodzeni w latach 1965-1979), pokolenie które żyło w czasach, gdy głównym doświadczeniem pokoleniowym była dla nich przemiana ustrojowa w Polsce. Obecnie są to ludzie w wieku 40+, którzy są przywiązani do tradycyjnych kontaktów międzyludzkich i komunikacji twarzą w twarz. To od tego pokolenia najczęściej słyszymy słowa: „za moich czasów”, ale tych czasów już nie ma, są inne, z nowymi technologiami oraz wielkimi możliwościami.

Pokolenie Y (urodzeni w latach 1980-1996), których ukształtował już Google oraz gry wideo podchodzą do pojęcia prywatności w sposób bardziej elastyczny. Wierzą, że są kowalami swojego życia — to oni decydują, kto i co o nich będzie wiedział, często, niestety, właśnie oni są tym pokoleniem, które najbardziej jest zagrożone na utratę prywatności w sieci. Pokolenie X, które często wycofuje się z kontaktów w sieci, nie ufa do końca nowym technologiom, posiadając pamięć z dawnego ustroju politycznego, gdzie kontrola obywatela była głównym zadaniem wielu organów, w zderzeniu z pokoleniem Y zachowuje większą czujność. Młodsze pokolenie bardzo często nie posiada takich umiejętności i wiedzy, jak pokolenie Z, a w ich opinii są bezpieczni, nie lubią prosić o pomoc.

Pokolenie Z (urodzeni po 1995 roku), które zawsze najbardziej mnie interesuje ze względu na życie w świecie cyfrowym praktycznie od początku swojego życia, w mojej opinii, nie odczuwa prywatności jako nadrzędnej wartości. Inaczej definiuje, czego innego wymaga. Bardzo często zdaje sobie sprawę z jej braku. Pokolenie, które często jest nazywane pokoleniem C od angielskich słów connect, communicate, change. Młodzi ludzie zanurzeni w świecie internetu. Dzieci urodzone po 2010 roku bardzo często nazywane są „tubylcami cyfrowymi”. Każde z tych pokoleń będzie miało inną definicję prywatności. Nie ma w tym nic złego, wręcz przeciwnie, odmienne czasy wymagają różnego podejścia do pojęć.

GROMADZENIE DANYCH

Dzięki powszechnemu użyciu smartfonów, mediów społecznościowych i innych technologii cyfrowych, firmy i rządy mogą zbierać ogromne ilości danych o osobach, mieszkańcach i obywatelach. Dane te mogą obejmować informacje osobiste, historię przeglądania, dane dotyczące lokalizacji i inne.

W dzisiejszych czasach coraz więcej firm, organizacji jak również instytucji gromadzi dane osobowe o swoich klientach i pracownikach również w celach uzasadnionego interesu administratora, marketingu. Dane te mogą zawierać zarówno dane zwykłe takie jak: imię, nazwisko, adres zamieszkania, ale również dane dotyczące preferencji zakupowych, aktywności na stronach, a nawet dane szczególnej kategorii jak stan zdrowia, przynależności związkowe i polityczne.

Gromadzenie danych osobowych jest ważne dla wielu firm oraz organizacji, a czasami wręcz jest warunkiem istnienia na rynku, ponieważ zbieranie i analizowanie danych umożliwia im lepsze zrozumienie swoich klientów, dostosowanie swoich usług i ofert handlowych do ich potrzeb, a co za tym idzie zwiększenie zysków. Nie możemy jednak zapominać, że gromadzenie takich danych niesie bardzo często za sobą ryzyko związane z zagrożeniem prywatności, a nawet bezpieczeństwa tych osób.

PRZEPISY PRAWA DOTYCZĄCE PRYWATNOŚCI

W związku z powyższym wiele krajów wprowadziło przepisy dotyczące ochrony danych osobowych, takie jak ogólne rozporządzenie o ochronie danych osobowych (RODO) w Unii Europejskiej czy ustawy o ochronie danych osobowych. Przepisy te nakładają na firmy i organizacje dodatkowe obowiązki z zakresu bezpieczeństwa, mają za zadanie regulować sposób, w jaki firmy mogą gromadzić i wykorzystywać dane osobowe, a także mogą nadawać osobom fizycznym pewne prawa dotyczące ich własnych danych osobowych.

W prawie krajowym również kwestia bezpieczeństwa jest uwzględniana w prawodawstwie. Przykładem mogą być ostatnie zmiany w kodeksie pracy, które chyba pierwszy raz od 2018 r. ukazały nam jak obecnie bezpieczeństwo, ochrona danych osobowych jest ściśle powiązana z innymi aktami prawnymi. Co niektórzy zwracali nawet uwagę na fakt, że przy zmianach w kodeksie pracy dotyczących pracy zdalnej więcej zmian dotyczy zapewnienia bezpieczeństwa niż wdrożenia wytycznych pracy zdalnej.

MONITORING A PRYWATNOŚĆ

Monitorowanie jest ważnym narzędziem w wielu dziedzinach, takich jak bezpieczeństwo publiczne, monitorowanie procesów przemysłowych czy nadzór nad pracownikami w miejscu pracy.

W ostatnim czasie często podnosi się temat wykorzystywanie danych osobowych do innych celów niż są pozyskiwane, najczęściej mówimy tu o monitoringu zarówno wizyjnym, jak i pracowniczym. Najgorętsze dyskusje, to te oczywiście oparte na art. 6 pkt. 1 lit. f RODO dotyczące uzasadnionego interesu Administratora w przypadku monitoringu wizyjnego, który ma za zadanie zapewnienie bezpieczeństwa. W wielu przypadkach monitoring będzie musiał być uregulowany prawnie, w przypadku zainstalowania monitoringu w zakładach produkcyjnych jesteśmy zobowiązani do opracowania szczegółowego regulaminu monitoringu, jak również poinformowania wszystkich pracowników w ustalonym przez ustawodawcę terminie o planowanym nagrywaniu.

Niestety, przez wielu z nas monitoring wizyjny jest spostrzegany jako kontrola, podobnie jak monitoring pracowniczy, który jest negatywnie oceniany przez pracowników. Kontrola pracownika, to, niestety, w opinii związków zawodowych, jak również i zainteresowanych — brak zaufania wobec pracownika. Bardzo często pracodawcy, aby nie utracić pozytywnego wizerunku firmy rezygnują z kontroli poczty pracownika, jego kontaktów. Wciąż w naszym społeczeństwie bazuje stwierdzenie, że pracownik na pewno chce nas oszukać, i stąd różne formy monitoringu. W wielu przypadkach wymagana jest zgoda osób do przetwarzania wizerunku w celu ochrony prywatności.

Podobnie jak w przypadku gromadzenia danych osobowych, należy stosować zasadę minimalizacji danych, czyli gromadzić te dane na tyle, które są niezbędne do osiągnięcia określonych celów. Wiele monitorów nagrywających działa w oparciu o sieci komputerowe, co oznacza, że są one podatne na ataki cybernetyczne. Dlatego ważne jest, aby zabezpieczyć sieć przed atakami, stosując odpowiednie oprogramowanie i urządzenia, jak firewall, antywirusy itp. Stosowanie zasad bezpieczeństwa pozwoli na zapewnienie bezpieczeństwa monitoringu oraz ochrony prywatności i wolności jednostek.

NOWE TECHNOLOGIE A PRYWATNOŚĆ

Wraz z rozwojem nowych technologii i internetu, prywatność staje się coraz istotniejszą kwestią dla każdego z użytkowników. Co się z tym wiąże, pojawiają się także nowe zagrożenia i wyzwania związane z prywatnością w erze cyfrowej. Nowe technologie umożliwiają zbieranie oraz przetwarzanie i udostępnianie ogromnej ilości danych osobowych, co zwiększa ryzyko naruszenia prywatności użytkowników. W przypadku nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, biometria czy internet rzeczy, pojawiają się dodatkowe wyzwania związane z prywatnością.

Ochrona prywatności staje się coraz ważniejsza w kontekście nowych technologii, a użytkownicy powinni mieć świadomość, jakie dane są zbierane i jak są przetwarzane. Podsumowując, nowe technologie stwarzają wiele wyzwań związanych z prywatnością, ale jednocześnie umożliwiają rozwój innowacyjnych rozwiązań.

PODSUMOWANIE

W ostatnim czasie rosną obawy dotyczące nadzoru rządowego, szczególnie w kontekście bezpieczeństwa narodowego. Niektóre rządy zostały skrytykowane za wykorzystywanie technologii cyfrowych do monitorowania swoich obywateli bez odpowiedniego nadzoru lub przejrzystości. Prywatność w świecie cyfrowym jest złożonym i rozwijającym się zagadnieniem. Ważne jest, aby być na bieżąco z najnowszymi osiągnięciami w zakresie prawa i technologii ochrony prywatności oraz podejmować kroki w celu ochrony własnej prywatności w internecie.

Oceń artykuł

Jak możesz czytać Security Magazine?

  1. Kliknij w POBIERZ - rozpocznie się pobieranie PDF-a na Twoje urządzenie.
  2. Śledź nasze kanały na Facebooku, LinkedIn i TikTok - tam również udostępniamy informacje na temat wydania
  3. W przystępny sposób korzystaj z lektury za pomocą ISSUU — poniżej.

Sprawdź się!

Powiązane materiały

Zapisz się do newslettera

Bądź na bieżąco z najnowszymi informacjami na temat
cyberbezpieczeństwa